středa 28. září 2011

Den pátý: Mljet

Probral jsem se o půl jedenácté. Všichni ostatní už se nějak snažili fungovat na palubě. Jameson a půl litu čaje mne zase vrátilily do života. Mezitím dorazila druhá loď a zakotvila kousek od nás na boji. Zatímco jsme se přesouvali na molo, nakonec jsme si vybrali to urestaurace Josef, jsme se dozvěděli další detaily jejich plavby. Krom toho, že si neudělali příliš dobrý základ pro noční bouřlivou plavbu, se také příliž neobtěžovali s refováním (zmenšením plochyy hlavní plachty) a tak měl jejich jediný kormidelník Srna opravdu dost práce celou noc a byli moc rádi že dojeli, tam co dojeli.
Po snídani/obědu jsme se vypravili na prohlídku národního parku. U kiosku jsme koupili vstupenky po 90 kn, což zahrnovalo kousek cesty mikrobusem tam a zpět plus lodička kolem zátoky, no a samozřejmě samo vstupné do národního parku. Ale ještě předtím jsme se u travarice skamarádili s naším restauratérem Josefem.
Park je pěkný. Členitá zátoka obklopená bohatě zelenými kopečky je opravdu malebná. Lodička nás zavezla na maličký ostrůvek s klášterem Sv. Marie. Klàšter je částečně zrekonstruovaný, ale nefunkční, bez mnichů. Kostel je ale pěkně zachovalý. Obešli jsme ostrůvek s jeho četnými vyhlídkami a čekání na lodičku zkrátili hnusným pivem Bavaria. Další lodičkou jsme popojeli k mìstu Mali Most, kde se nacházelo to, co je v názvu. Chtěli jsme lodičkou plout zpět na výchozí místo, ale ta nás vypekla s tím, že se vrací ke klášteru a že my musíme zpátky pěšky 1,5 km. Sice bylo teplo, ale procházka nakonec nabídla další trochu jiné výhledy. No prostě utěšený výlet. Bylo by to.tu skvělé na kole, koneckonců jsme tu potkali včerejší kololoď.
Druhá loď se rozhodla odpoledne ještě vyrazit do Korčuly. Nám se nechtělo, byli jsme po včerejšku dost utahaní. Zdálo se nám, že je dost pozdě. A taky jsme si přáli strávit pohodový večer u Josefa a netoužili po rušném turistickém centru. Ale ještě předtím kapitán zavelel k úklidu lodi. Byla po tom.nočním dramatu poněkud vzhůru nohama.
Nakonec jsme se dočkali. Josef nám udělal úžasné ribno plato za pet osoba z více než 2 kg ryb. A k tomu domácí pečené brambory, blitva, kupus a samozřejmě červené a bílé víno a trošku travarice. V nastupující boře se pohupuje naše loď a nám opět více dochází včerejší náročná noc. Z Dobry nakonec vypadlo, že podobnou noc na moři ještě nezažil.